Exfac Jus, Kursoppgave 4 | sveng
Prof. Svein Eng, Universitetet i Oslo
Kursoppgave, Examen Facultatum, Jus
Sist gjennomsett: vårsemesteret 2012

Til versjon for utskrift
4 Koblingsord, kvalifikasjonsnormer, legaldefinisjoner
4.1 Studer vedlagte figur [samme som i Rettsfilosofi, foreløbig utg. s. 105, 1. utg. samme sted]. Ord som brukes med en logisk struktur som i denne figuren, kaller vi «koblingsord».
(a) Hva mener vi med uttrykket «alternative rettsfakta» i forhold til denne figuren?
(b) Hva mener vi med uttrykket «kumulative rettsfølger» i forhold til den samme figuren?
(c) Hva vil ordet «eiendomsrett» i sentrum av figuren referere til?
4.2 Gå til hevdsl. § 2 første ledd.
(a) Hvilken del av vedlagte figur [samme som i Rettsfilosofi, foreløbig utg. s. 105, 1. utg. samme sted] vil du relatere denne bestemmelsen til?
(b) Drøft hvilken normativ modalitet bestemmelsen i hevdsl. § 2 første ledd har. Prøv ut om bestemmelsen kan ses som en pliktnorm. Prøv også ut om bestemmelsen kan ses som en kompetansenorm.
(c) Med utgangspunkt i hevdsl. § 2 første ledd: Drøft og finn fram til en felles formulering av hva vi mener med «kvalifikasjonsnormer».
(d) Drøft og finn fram til en felles formulering av hva vi mener med «legaldefinisjoner». Uttrykker teksten i hevdsl. § 2 første ledd en legaldefinisjon?
4.3 Gå til fvl. § 2.
(a) Analyser og plasser bestemmelsene i denne paragrafen ved hjelp av følgende begreper og i følgende rekkefølge:
  • legaldefinisjon
  • kvalifikasjonsnorm
(b) Vil du si at noen av termene i fvl. § 2 fungerer som koblingsord, og i tilfelle hvilke?
4.4 Gå til vedlagte utdrag fra EU’s rådsdirektiv om avfall. Studer avfallsdefinisjonen der. Pek på likheter og forskjeller fra hevdsl. § 2 og fvl. § 2.
4.5 Se hevdsl. § 2 første ledd, fvl. § 2 og avfallsdefinisjonen i EU’s rådsdirektiv om avfall, under ett. Drøft om disse bestemmelsene, i deres egenskap av legaldefinisjoner, har andre normative modalitetsaspekter enn kvalifikasjonsaspektet.